Wszystko co powinieneś wiedzieć o akumulatorach

Tutaj można pytać o wszystko dotyczące "elektrycznych kółek".
User avatar
TomaszEM
Site Team
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2017, 13:15
Model unicykla: KS16

Wszystko co powinieneś wiedzieć o akumulatorach

Postby TomaszEM » 04 Apr 2017, 09:42

https://www.elektrycznemonocykle.pl/wsz ... ach-c__224
Polecam lekturę artykułu na temat baterii w monocyklach. Dowiecie się jak się z nią obchodzić, jak ją przechowywać, co się z nią dzieje przy niskich temperaturach.

User avatar
Krzysztof30
Jedną nogą na kółku :-)
Posts: 14
Joined: 23 Jan 2017, 09:40
Model unicykla: Kinsong KS16

Re: Wszystko co powinieneś wiedzieć o akumulatorach

Postby Krzysztof30 » 04 Apr 2017, 10:15

Super artykuł dzięki Tomasz

User avatar
Glyyder0
Jedną nogą na kółku :-)
Posts: 10
Joined: 05 Oct 2015, 00:19
Model unicykla: Solowheel

Re: Wszystko co powinieneś wiedzieć o akumulatorach

Postby Glyyder0 » 06 Apr 2017, 19:06

zawsze myslalem ze cykl to cykl i czekalem az mocno bateria spadnie przed ladowaniem

no niezle ;] czlowiek sie uczy cale zycie

to ide ladowac, pozdro

User avatar
TomaszEM
Site Team
Posts: 7
Joined: 26 Jan 2017, 13:15
Model unicykla: KS16

Re: Wszystko co powinieneś wiedzieć o akumulatorach

Postby TomaszEM » 07 Apr 2017, 20:34

Polecam lekturę drugiej części artykułu:
https://www.elektrycznemonocykle.pl/wsz ... row-c__225

zygfryd
Zainteresowany
Posts: 6
Joined: 16 Mar 2017, 16:06
Model unicykla: bWheel u8, Kingsong KS 16

Re: Wszystko co powinieneś wiedzieć o akumulatorach

Postby zygfryd » 09 Apr 2017, 13:10

Chciałem się odnieść do informacji w artykule. Są one jak najbardziej wartościowe i warto, by każdy, kto ma urządzenie z bateriami przeczytał te informacje. Serdeczne dzięki.
W mojej opinii na informacje tu zamieszczone trzeba spojrzeć z rozumem, bo mogą być błędnie interpretowane przez użytkowników monocykli, by przedłużyć żywotność akumulatora. Ostatnio nawet prawie pokłóciłem się o to z moim kolegą.

W swoich rozważaniach będę opierał się w odniesieniu do monocykla Kingsong KS16. Założenia do rozważań są następujące:

-Maksymalny dystans jaki może pokonać monocykl na jednym ładowaniu: 60km
-Dystans przebywany codziennie: ok. 4-5 km
-Czas używania monocykla: cały rok, 365 dni, 52 tygodnie.

Sytuacja 1:
Ładuję monocykl codziennie po pokonaniu ok. 4-5 km, przy rozładowaniu baterii ok. 10%. Zgodnie z tabelą z artykułu, ładowanie przy takim rozładowaniu sprawia, że żywotność akumulatora wynosi ok. 4600 ładowań. To sporo, zakładając jednak 365 ładowań w ciągu roku daje to 4600:365=12,6 roku. na tyle starczy baterii.

Sytuacja 2:
Ładuję co 3 dni (przejazd ok. 12-15 km), co daje rozładowanie ok. 25%.
Żywotność akumulatora wynosi tu 2500 ładowań. Ładowanie co 3 dni daje 122 ładowania w ciągu roku. Żywotność akumulatora 2500:122=20,5 roku.

Sytuacja 3:
Ładuję raz na tydzień (przejazd ok. 28-35 km), przy rozładowaniu ok. 50%. Żywotność akumulatora wynosi wówczas 1400 cykli.Ładowanie co tydzień daje ok. 52 ładowania na rok. 1400:52=27 lat - na tyle starczy akumulator.

Sytuacja 4:
Ładuję po zupełnym rozładowaniu (przejazd ok 60km), czyli co 2 tygodnie. Daje to 26 ładowań na rok. Przy rozładowaniu 100% z baterii mogę wycisnąć tylko 500 cykli. Żywotność akumulatora 500:26= 19 lat.

Z tego rozeznania (przypominam czysto teoretycznego, ale cykle ładowania też są teoretycznie możliwe, a w praktyce albo więcej albo mniej) jasno wynika, że najbardziej korzystny stosunek żywotności ładowań do zużycia akumulatora jest w granicach 50%. Nie warto zaś za często doładowywać mało rozładowanej baterii, bo wtedy wytrzyma najkrócej. Widać też wyraźnie, że korzystniejsze dla żywotności akumulatora jest zupełne rozładowywanie, niż częste ładowanie (przy 10 %). Zyskujemy 5 lat.

Warto dodać, że w rzeczywistości nie korzystamy z koła każdego dnia w roku, więc i żywotność akumulatora będzie wyższa od tych zakładanych w teorii.

Pomijając te obliczenia brutalnie można powiedzieć, że w zasadzie wcale można nie dbać o akumulator, bo i tak po 10 latach prawdopodobnie będziemy już jeździć czym innym.

Wiem, że to tylko teoria nie uwzględniająca wielu czynników, które mają wpływ na żywotność akumulatora, ale dobrze pokazuje problem.

No, chyba, że gdzieś w rozważaniach się mylę, to proszę wyprowadzić mnie z błędu.

_r1
Jeździ nawet tyłem
Posts: 22
Joined: 07 Jul 2016, 22:50
Model unicykla: KS16

Re: Wszystko co powinieneś wiedzieć o akumulatorach

Postby _r1 » 09 Apr 2017, 18:27

Myślę zygfryd że jak najbardziej masz racje. Liczby nie kłamią. Każdy zrobi ze swoim akumulatorem jak uważa i jak jemu pasuje. Natomiast wydaje mi się że ładowanie aku do 100% po każdej przejażdżce ma jedną istotną zaletę. Zawsze gdy bierzesz kółko wiesz że możesz na nim jechać te 50-60km bo masz całą baterie. Rozumiem że zwykle jeździ się te 5-10km, ale zdarzy się że chcesz zrobić 30km i wtedy gdy Twoja bateria ma 50% ryzykownie jest zapuszczać się w tak długą trasę. Tu chodzi bardziej o zwrócenie uwagi że nie ma potrzeby rozładowywać baterii do końca. Każdorazowe doładowywanie nie można liczyć jako jeden cykl gdzie producent podaje 500 cykli życia baterii, tylko tych cykli robi się już znacznie więcej. I tak jak to napisałeś na końcu, Problem, który wszyscy stojący przed zakupem kółka sobie wyobrażają czyli pytania: a ile wytrzyma bateria? A czy można ją dokupić i wymienić? itd. Taki problem nie istnieje!

User avatar
Bat
Jeździ nawet tyłem
Posts: 96
Joined: 16 Sep 2015, 11:30
Model unicykla: Inmotion V8, Ninebot One E+

Re: Wszystko co powinieneś wiedzieć o akumulatorach

Postby Bat » 09 Apr 2017, 20:35

Pomijając te obliczenia brutalnie można powiedzieć, że w zasadzie wcale można nie dbać o akumulator, bo i tak po 10 latach prawdopodobnie będziemy już jeździć czym innym.

Wiem, że to tylko teoria nie uwzględniająca wielu czynników, które mają wpływ na żywotność akumulatora, ale dobrze pokazuje problem.

Artykuł mówi o jeszcze jednym ważnym czynniku: nie powinno się rozładowywać kółka (ani w zasadzie żadnego urządzenia z bateriami li-ion) kompletnie do zera, poza tym jak r1 wspomniał, nie powinniśmy tego robić dla własnego bezpieczeństwa i komfortu.

Nie zgodzę się jednak, że można nie dbać o akumulator i korzystać z niego 10 lat.
Mimo wszystko dbać trzeba.
Jeśli kółko leży długo (np. przez zimę) nieużywane, co gorsza w niekorzystnej temperaturze, to pojemność akumulatora może mocno spaść.
Jeśli ktoś wykonuje niebezpiecznie tricki i spowoduje uszkodzenie mechaniczne (np. lekkie wgniecenie) - akumulator też może nie działać jak należy.

Teraz inna kwestia: korzystanie z monocykla niezgodnie z zaleceniami producentów, czyli np. przekraczanie maksymalnej prędkości, czy bardzo nagłe przyspieszanie/zwalnianie, może spowodować różne niekorzystne przeciążenia akumulatora, w tym nawet odcięcie zasilania przez układ BMS.
Pomijając kwestię bezpieczeństwa użytkownika, BMS może nie zdążyć w pełni uratować akumulatora i tym samym po takowym odcięciu parametry akumulatora też mogą spaść (ale nie muszą).

W każdym razie przepis na długowieczność akumulatorów w kółkach = odpowiednie ładowanie + przechowywanie + korzystanie zgodnie z zaleceniami (odpowiedni przedział prędkości i przyspieszeń) + konserwacja w okresie, kiedy z akumulatora nie korzystamy.

Oczywiście o niekorzystaniu z nieoryginalnych ładowarek nie muszę wspominać ;-)


Return to “Ogólne pytania i dyskusje”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron